28+

I går fyllde min fader år. Traditionsenligt bjöd han in till 28+. Detta var vad vi åt:

Lilla avsmakningsmenyn

Kungskrabba med mango och tomat samt limegastrique - Inte bara vackert som tusan utan smakade oxå...
Varmrökt pilgrimsmussla med rom och variationer på jordärtskocka - Gudomligt, ta mig djävulen bland det godaste jag ätit
Halstrad hälleflundra med ekskivling, broccolipuré, syltad stjälk samt steksky - Ni hör ju själva!
Grain d´Orge sur Paille med ciderkokt äpple
Tomme de Savoie la Tradition med valnötter och honung - För den oinvigde kan jag tala om att detta är två sorters ostar. Goda ostar. Sagolika ostar.
Hjortronmousse med pain d'épice, mylta, rostad mandel samt punchglass- Vi avslutade med den bästa efterätt som just nu går att uppbringa. Helt fantastiskt. Underbart. Sanslöst.

Ska du dricka en cider i livet föreslår jag att det blir:

Cidre Cuvee Reserve, Dupont, Normandi 2008

Om du ligger på din dödsbädd och blir sugen på en vinare varför inte slå till på:
Château d´Yquem, Sauternes 1998

Jag var förkyld och smuttade bara på faderns vin, han drack den exklusiva vinmenyn. Kändes helt onödigt att klunka vin för 1395:- när man sitter och snorar.
1395:- är ganska billigt ser jag nu när jag kollar på bolaget och ser att en
Château d´Yquem från 2005 kostar 6990:- Men ligger du på din dödsbädd spelar det ju mindre roll. Bränn pengarna bara!!!!

Själv tycker jag att Black Tower 2010 för 59:- är ett okej vin till ost.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback