Nytt mission in life

Jag har nu påbörjat en ny misson. Varje gång en läkare gör fel ska jag skriva en incidentrapport. Varför då undrar du? Jo, för om jag inte upptäcker att läkaren har gjort fel och ringer för att rätta till utan lämnar ut till dig som patient, då är det mitt fel och jag som riskerar min legimitation. Inte läkarens fel, inte ett dugg deras fel. Inte ens om de skriver ut en dödligt hög dos. Det är mitt fel alena.
Är det någon som vet hur mycket tid vi på apoteket lägger ner för att fundera på och försöka rätta till fel? Är det någon som förstår hur det känns att vakna mitt i natten och fundera på om doseringen var rätt eller om läkaren verkligen tänkt över om det är rätt läkemedel.

Ja, 99% av läkarna gör rätt. 45% är tacksamma när jag ringer för att fråga om och rätta till en dosering. Men jag vill visa på tidsaspekten för arbetsgivaren. Det är jag som får utskällningar av patienten när de inte förstår att jag agerar för deras bästa, inte för att jag inte vill lämna ut läkemedlet på pin kiv.

Jag önskar att läkarna kunde se oss som ett komplement. Jag sitter hela dagen och dubbelkollar deras arbete. Var glad för det istället för ilsken.

Denna veckan har jag skrivit två incidenter därav den ena kunde haft en mycket allvarlig utgång.


Kommentarer
Postat av: Sissi

Har läkarna slutat skriva SIC! Det är bra att apotekspersonalen kollar, man vet ju aldrig vem man hamnar hos (läkare alltså)



Ha det gott.

Sissi



2011-11-12 @ 17:12:11
Postat av: Marianne Z

Bra initiativ! Det är det bästa sättet att få skärpning eftersom incidentrapporter och liknande måste tas i av enhetscheferna. Det finns alltför mycket mesighet kring att inte rapportera problem, tycker jag.

2011-11-13 @ 10:00:03
Postat av: L

Jag är glad att det finns duktiga apotekare som du! Kram

2011-11-14 @ 10:51:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback