Hjärtat Träning

I dag var det premiär för vår egna träning på Hjärtat. Härligt! Direkt från Hunnebo in till Angered dit Fripp och Kalle levererades av Helene. Fripps "lärde" sig agilityslalom. Eller det kanske är för tidigt att säga att han kan det men han fattade fort vad det var han skulle göra. Klicker + godis + labrador = snabb inlärning

Vi tränade oxå stanna + ligg på avstånd och vid sidan, hopp över hinder (lågt hinder), fotposition, lydnadsapportering och fjärrdirigering. Allt med klicker och Frolic. Fripps var på ett glatt humör hela tiden. Det är fascinerande att se hur han vilar hjärnan på träning. Mellan momenten tar han och springer ett varv, nosar lite och kommer sedan tillbaka till mig med ny energi. Det tar bara några sekunder men det märks att det bara är det som behövs för att han ska skaka rätt hjärncellerna.

Stackars Kalle HATAR inomshushallar. Han fick gå ett varv, tränade några inkallningar och ville sedan fort ut. Kalle är en riktig skogshund. För honom finns inget bättre än spår och eftersom han börjar bli till åren (fyller nio) och inte ska tävla så värst mycket mer så låter jag det vara så. Ingen ide att pina honom med, enligt honom, knäppa saker som att träna inomhus.

Jag är ledig imorgon och då blir det troligtvis dags för Frippens första blodspår... Får se hur det går! Om vi nu ska göra anlagsklass i vinter får vi ju se till att träna lite på blod. Jag är ju annars av åsikten att spår kan man träna både med och utan blod och lite hur som helst. Det spåret jag anvisar min hund ska han spåra oavsett hur eller av vem det är utlagt.

Vi kör nog även lite sökövningar (jakt). Och allt annat vi ska hinna på lediga dagen!

Kommentarer
Postat av: L

Härligt att det gick bra på hjärtat igår. Hänger gärna med emellanåt när Beyla kommit hem. Toppen att få träna ihop med er andra, och dessutom inne :-)

Har precis samma åsikt som dig om spåret. Lycka till idag!

2011-10-26 @ 12:47:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback