120805

Jaktprov i Hunneberg som jag efteranmält till. Frippen pigg som FASEN! Första station två enkel markeringar på vatten. Långt att simma, ca 50 m. Inga problem. Avlämningar i handen och bra transport.

Nästa station sök. Inte en helt bra transport dit, fick tjata lite. Första fem fåglarna/kanin inga problem. Sedan brakade han rakt igenom en gisten träbro. Slog några volter och var på banan igen. Matte höll på att svimma och så även några i publiken. Alla ben verkar vara hela...
Hämtade kråka och fick oturligt vind på en mås. Bytte till mås men la måsen bredvid kråkan och tog in kråkan? Mitt fel delvis för jag blåste inkallning och återigen trodde han nog att han gjorde fel och släppte.
In med kråkan och jag skickade på måsen men i fel vind och han sprang förbi på lä sidan. Fick kalla in och trodde att det var kört.

Ganska sopig transport till markeringarna på land. Jag trodde givetvis det var adjöss med pris och att domaren bara var snäll som lät mig fortsätta. Inga problem med markeringarna.

Passivitet med ett gnäll. Här trodde jag verkligen att det var kört men domaren valde att ge mig ett tredjepris för ett annars gott arbete! Känns ju bra! Rådet var annars att skaffa en broms till jycken. Ja, en broms skulle sitta fint...Annars tyckte domaren att det kunde bli en duktig hund!

Lärdom till nästa gång är att ha honom i bilen och INTE låta honom sitta och vänta. Han går bara upp i stress. Jobba mer på jaktfoten. I alla lägen kräva att han håller sig på mattan tills jag säger något annat. Jobba vidare på avlämningar, några var lite slarviga i min hand och att jobba vidare på att inte tjafsa med viltet efter avlämning. Tendens till detta i dag även om han absolut inte gjorde det!
Passivitet kommer med stadga tänker jag.

Imorgon är det jaktkurs men sedan ska han få vila från apportering till helgen. Ja, helgen... Vi efteranmälde för att vi var fjärde reserv i Skåne. Nu är jag nästa på tur att komma med. Kan bli lite mycket med tre prov på tre helger? Jag erfarenhet kommer vi att få i alla fall...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback