120806

Kurs i Varberg med Birgitta Bernadotte från Sea-Crofts kennel. Mycket trevligt och lärorikt. Vi började med att gå fot runt varandra och sedan en enkel markering. Inga problem.

Fortsatte med dirigering och stoppsignal. Där var jag alldeles för långsam med stoppsignalen annars gick det bra.
Lunch i spöregn, alltså det vräkte ner.
Regnet vägrade att avta så vi gick ut för att träna söksignal. Nu gick det knappt att höra vad Birgitta sa eftersom det regnade så mycket... Frippen kan INTE söksignal. Vi hade hunden sittande och planterade en boll bredvid honom utan att han visste var och blåste sedan sök. Nej, min hund hade ingen aning om vad han skulle göra. Bara att träna vidare alltså. Jag tror att denna övningen blir väldigt bra för Frippen eftersom den inte inbegriper något springande utan bara koncentration.

Vi fortsatte med att lägga ut en dummy synligt och skicka på linjetag. Sedan ut igen men denna gången tog vi bort dummy utan att hunden såg och la den i ett buskage på mitten av sträckan. Skicka ut, stopp och söksignal. Ut och stopp inga problem men sedan vet jag inte hur många gånger jag fick gå och hämta Fripps där dummyn legat innan. Jag VET att den är där sa Fripps. Till slut fattade han vad han skulle göra. Phu envisare hund får man leta efter!

Vi avslutade med ett linjetag över en gärdsgård och det var som väntat inga problem. Frippen måste träna mer på "fot" och att söka lugnt. Bigitta tyckte Frippen liknade sin far väldigt mycket till utseendet, bra eftersom Skinner är superfin!
En mycket trött Fripps knoppade in när vi kom hem. Nu blir det några dagar utan jaktträning. Bara promenader och träna på att gå "fot".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback