LCHF

Klippt från hemsida om LCHF:

"Frukt innehåller en massa fruktsocker som är lika dåligt som vanligt rent socker.

Morötter = innehåller massor med kalorier"

Morötter massor av kalorier? Ehhhh. Testa själv att äta dig fet på morötter. 100 g morot innehåller 45 kcal. 1 kg morötter innehåller alltså 450 kcal. 1 kg, 1 kg!!! Hur mycket morot kan du äta på en dag?

Frukt är farligt. Livsfarligt. 100 g äpple innehåller 56 kcal. 1kg äpple alltså 560 kcal. Jag kan alltså äta 1 kg morot och 1 kg äpple och komma upp i ca 1000 kcal. För en normal kvinna är behovet ca 2000 kcal per dag. Ponera att man lever på äpple och morot dieten och alltså äter 2 kg morötter och 2 kg äpple per dag. Det blir 4 kg mat per dag. Kommer du att bli hungrig? Nej, troligtvis inte när du just ätit 4 kg mat.

Nu tar vi i stället grädde. Grädde är bra! Bara bra, inget farligt alls. 100 g grädde innehåller 375 kcal. För att komma upp i dina 2000 kcal måste du alltså äta 5 dl vispgrädde. 5 dl grädde är inte mycket att ha i magen.

Jag blir uppriktigt beklämd när man säger att frukt är farligt! Frukt innehåller en mycket vitaminer, fibrer och är rena hälsobomberna! Hur kan man tro på allvar att morötter och frukt är dåligt?
Inte mig emot att göra en sås på riktig grädde. För att ta upp fettlösliga vitamin måste man äta fett. Men inte BARA fett!
Blir så trött på alla som tittar med förskräckelse på mitt äpple. Har jag testat LCHF? Ja, givetvis och jag måste säga att avsaknaden av frukt och grönt fick mig att sluta illa kvickt.  Jag har inte karaktär att äta små pytteportioner för att gå ned i vikt. Jag vill äta mycket och då funkar det bara med frukt och grönt!
Skippa pasta och ris och ta lite extra av de livsfarliga morötterna istället.


Kommentarer
Postat av: L

Håller med till punkt och pricka!

2012-01-23 @ 09:37:41
Postat av: Jenny

Jag älskar LCHF och jag älskar grädde!

Har nog inte gått ner ett gram (mmm....grädde) men mår bra och äter gott.

För mig handlar det mest om dålig fantasi och att få i sig bra näring. Jag tycker det är tråkigt att laga mat, därför har alternativet oftast varit att göra ett par mackor eller ta en Allevo bar.

Känns bättre att slänga lite frysta wok-grönsaker och blanda med kryddor och grädde + ev. kött, fisk eller vad man nu har färdigt. Tar lika lång tid som att öppna en Allevo nästan, men ger mig mer näring.



Jag tror inte man ska gå för hårt på alla argument hit och dit, och som du säger; att frukt plötsligt är faaaaarligt. Det är bara fjant. Man vet väl själv vad man mår bäst av och vad som är gott, vad som ger energi och vad som "funkar".



Men..mmm....grädde ÄR gott. Stapelvara här hemma just nu. ;)



/J.L

2012-01-30 @ 12:01:04
Postat av: Anne

Ja, fast grejen med LCHF är ju att du inte ska äta grönsaker. Onödig bukfylla enligt Dr Annika... och fullt med kolhydrater

Jag tror tyvärr det är många som bara blir ännu fetare för att de inte inser att man måste äta pluppelite för att det ska funka. Protein kan man ju vräka i sig men inte så mkt fett om man vill sänka sitt kaloriintag och därmed bli smal som en cymbal

Postat av: Mona

Jag kan inte leva utan frukt och grönsaker. Morötter är ju GOTT.

Jag tror på att äta vad man vill i måttliga mängder.

Tyvärr har jag upptäckt att jag bara går ner i vikt när jag vräker i mig choklad. Inte mycket näring i det :-(

2012-02-04 @ 17:41:49
URL: http://kimp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback