My dog

I går var jag, Frippe Dippsson och A på My Dog. Vis av tidigare erfarenhet fick Kalle INTE följa med. Första och sista gången som Kalle var med svor jag på att skicka tillbaka honom till hans uppfödare Nettan.
Fripps tyckte det var ganska kul. Han uppskattade alla löptikar och försökte även flirta in sig hos en del hanar. Han blev givetvis jätteglad när han mötte en av sina bästisar Welshterriern Råttan i hennes rasmonter. Extra, extra glad åt att Råttan höglöpte. Råttan blev oxå glad och gjorde sitt bästa för att rymma ut till Fripps.

Fripps köpte ett nytt jaktkoppel, en sökrulle och stödstrumpor till hans gamla matte. Efter några timmar på My Dog var Fripps helt slut och sov som ett barn resten av kvällen.

I dag körde jag och A upplet vid stenarna. Paffen var lika duktig som vanligt. Man tror att han inte ska ha huvudet med sig för han ser ut som om han bara springer i 240 km/h, men ack, den hunden förvånar ständigt. Han springer i 240 OCH har näsan på!
Fripps var som vanligt en mästare ; )
Efter denna lilla skogsövning körde vi till GMBK för de har en grusplan! Härligt att kunna träna lydnad utan att klafsa i lera. Apporteringarna börjar lossna för Fripps, eller avlämningen, att han ska sitta vid min sida börjar lossna. Frippen vill gärna lämna av i handen direkt som han gör på jakten och skippa detta dumma med att sitta stilla vid sidan. Det är natuligtvis absolut nödvändigt att han kan göra detta även i jaktsammanhang.
Fria följet börjar arta sig och framförgående likaså. Givetvis har vi lång väg att vandra till tiornas gyllene land men han är ju bara 11 månader!
Vi invigde sedan den nya sökrullen. Hej och jädrar vad han tycker det är roligt med sök! Gruset sprutade bakom min lilla hund när han skulle "leta reda på" A. Inga problem med rullen så det blir nog att köra på en dinglande rulle ett tag iaf.

Nu till mitt stora problem. Fripps är hårlös runt ögonen. En person föreslog att det kan vara mineralbrist? Faktum är att jag inte är nöjd med mängden han skiter när han äter Royal Canin. Kalle skiter typ en gång om dagen men Fripps är alltid lite lös. Kanske tar han inte upp det som han ska? Om han inte tar upp Royal så kan han ju givetvis ha någon brist? Vet ej?
Men, jag beslutade mig för att testa färskfoder. Köpte i dag Bravo som levereras i praktiska burgare. Burgare är ju extremt bra då man kan ha fodret i frysen tills man ska utfordra. Paff äter Nordic och A är väldigt nöjd med det. Tvekade ett tag på om jag skulle köpa Nordic men då får man dras med stora 1-2 kg korvar som tar lång tid att tina. (Finns ju mindre men priset!)
Nu kommer jag troligtvis att köra över även Kalle på färskt så då är ju 2 kg inga problem. Problemet är att Kalle är svår att byta foder på, hans mage är känslig. Innan semestern vill man ju gärna byta tillbaka till torrfoder. Inte så kul att vara på bilresa med färskfoder...
Många frågor utan svar. Vi får se om några veckor om Frippens ögon blir behårade igen?

Kommentarer
Postat av: Helen

Min Levis ser också lite hårlös ut runt ögonen,Läste igår (tror jag) att det kunde vara att hunden var undernärd(heter det så)Hualigen kan det verkligen stämma?Nog är min Levis smal alltid,det har han varit hela tiden även när han kom från uppfödaren 14 v gammal.Så jag har börjat öka foder mängden.Ska avmaska honom också.

Undernärd???

2012-01-08 @ 22:14:42
Postat av: L

Kan varmt rekommendera färskfoder. Ger det till båda. Beyla får Priima, vilket jag är supernöjd med. Men de är i 1 kg korvar, vilket jag inte tycker är ett problem. Man får bara inte glömma att ta fram på tining, morgon alternativt kväll. Har en lång burk som hela korven ligger i. En korv är tre måltider för Beyla.

Chicka får Bravo light (eller vad det heter) utav den anledningen att hon lätt går upp i vikt. Det fungerar också bra men även där tar jag fram på morgon eller kväll. Tinar två åt gången och bevarar i kylen. C äter ett burgare/dag så en kartong räcker länge :-)

Om man vid något tillfälle behöver utfodra dem utan tillgång till frys och kyl så skulle jag fråga hos foderförsäljare efter något foder som är så likt som möjligt.

Är mer än nöjd med deras skit också :-) De skiter ett par gånger per dag förhållandevis små högar som knappt luktar något. Dessutom fiser de aldrig! :-)

Lycka till!

Lycka till!

2012-01-09 @ 13:27:05
Postat av: Hanna

Ninja fick också färskfoder innan semestern men vi fick ju som sagt byta till specialfoder. Jobbigt inför semestern som du sa

. Och Nordic kostar ju mkt! Speciellt om man köper minsta rullarna till sin lilla frys!

2012-01-09 @ 17:15:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback